HTML

Gondolom58

Gondolkodó, töprengő ember vagyok, aki mindig megoldásokat keres! Megosztom elképzeléseimet ekképp az éterrel, mert igazán soha nem jutott el oda, ahova szántam őket. Most legalább hihetem azt, hogy valakik tudnak róla ...

Friss topikok

  • Endru: 2014 nyara! Nem mondom messiásnak magam, de azért valamit tudhattam 2006 során a jövőről!!! :) Ug... (2014.07.15. 10:52) Gazdaság
  • Endru: 2014 nyara! Ez évben gyakorlatilag a pályázati lehetőségek nullázódtak, 4, azaz négy darab kiírás ... (2014.07.15. 10:41) Pályázatos
  • pizs (törölt): Nekem is rég óta van a könyv, az "Istenek patikája", -mivel lány korom óta volt valami panaszom, é... (2010.10.11. 08:42) Egészség
  • Endru: @-Ani-: Köszönöm, minden szavad olyan számomra, mintha hájjal kenegetnének ... :) Amúgy nyomom bef... (2010.09.03. 09:58) A politika asztala
  • -Ani-: Üdv a blogolók táborában! :) Mit mondjak, nagyszerű olvasmányos már ez az első is! Olvasni foglak,... (2010.09.02. 21:26) Belevágok

Linkblog

Gazdaság

2010.09.01. 09:03 Endru

2006. április 3.

 

A közigazgatási reform margójára

 

A közigazgatás mint olyan, a legkedvesebb szócséplő lehetőség a mindenkori politika számára. Beszélnek róla, látványos mutatványokat ígérnek, majd minden marad a régiben, csak kicsit rosszabbul. Vajon mi az oka annak, hogy addig, amíg kívülről szemléljük a közigazgatás rendszerét, addig bőségesen látunk benne reformálni valót, de abban a pillanatban, amikor lehetőség nyílik a tényleges változtatásokra, minden valahogy visszafelé sül el, a karcsúsítás helyett, komoly hízókúra következik be.

 

Nos, a válasz vélhetően nagyon egyszerű:

 

1-     olyan szakértők veszik kezükbe a reform feladatát, akik számára nem a sikeres átalakítás a legfontosabb tétel, hanem a megszerzett hatalom folyamatos gyakorlása, a mielőbbi felügyelet megszerzése a rendszer fölött.

2-     a rendszer átalakítása során magából a rendszerből indulnak ki, melynek elemei a sztálini közigazgatásban gyökereznek, és elsődleges feladatuk a felügyelet, az engedélyezés és a számonkérés volt.

3-     a rendszer elhelyezkedése, a teljes körű Budapest-centrikusság a fizikai jelenlét és a felügyeleti pozíció megvalósítását jelenti, miközben a regionalitás megvalósítása már semmilyen kommunikációs akadályba nem ütközik.

 

E három tétel természetesen nem adja ki a teljes probléma-halmaz megoldását is, de láthatóan olyan erők egymásnak-feszüléséből keletkezik, aminek leküzdésére mindezidáig sem a bal-, sem a jobb oldal nem is tett komoly erőfeszítést. Az igyekezetekből természetesen látható némi költségvetési kényszer-engedelmesség – miként az a honvédelmi tárca átalakításából észlelhettük – ez azonban távolról sem a koncepcióváltást takarta. Mindössze a kormány talált magának egy szervezetet, ahol a legkisebb ellenállás mentén valósíthatta meg a költségvetési megkurtításokat.

 

A helyzet az, hogy a megoldást ott kell keresni, ahová az ország gazdasági problémái mutatnak.

 

Elsődlegesen a szervezetek feladat-rendszerét kell átfogalmazni, és arra a szintre hozni, ami a tényleges közigazgatási igényeket ki tudja szolgálni. Ezen átfogalmazást azonban nem szabad a közigazgatásban szereplő szervezetekre bízni, mivel önmaga fontosságának bebizonyítására minden szervezet képes és hajlandó.

 

A racionalitás azonban messze más képet mutat.

 

Nyilvánvaló tény, hogy a részeiben átszabdalt, a feladataiban fölösleges párhuzamosságot mutató, a végeredmény tekintetében teljességgel eredménytelenség orientált szervezetek, valamint az abban szereplő tisztviselők nem fogják kitalálni azt, hogy miként tud működni sikeresen egy gyökereiben új rendszer.

 

A piacgazdaság nem azonos a direkt irányítási rendszerrel, még közigazgatási szinten sem!

 

Az ország létrehozta valamennyi, azon szervezetét, melynek működése feltételezi a demokratikus piaci alapokon nyugvó gazdaságot, azonban mind a mai napig nem volt képes megfogalmazni azt a szerepvállalási szintet, amit a közszférában kíván ellátni. Pontosabban mondva, mintegy óvatosságból, az új rendszer mellett jelentős méretekben hagyja szerepelni azokat a korábbi szervezeteket, melyeknek létezése mintegy ideológiai síkon igazolható, a gazdaságban elfoglalt szerepe teljességgel igazolhatatlan, ugyanakkor a politikai jelentőségük – a kvázi hatalmi pozíciók miatt – elévülhetetlen jelentőséget mutatnak. Például a pénzügyi felügyelet ellátását több olyan szervezeten keresztül valósítja meg, melyeknek párhuzamos létezése és egymástól független tevékenysége teljességgel fölösleges, azonban hatalmi pozíciót képes biztosítani az adott szervezetnek, valamint a szervezetet irányító apparátusnak, illetve a szervezeteket irányító miniszternek.

 

A másik probléma megoldása a regionalitás. Ha továbbra is a teljes Budapest centrális marad a közigazgatás, és valamennyi szervezet ide koncentrál, akkor esély sem lesz a helyzet átalakítására. A vidéki területekre áthelyezett szervezetek – miként azt a közigazgatási hivatalok már bemutatták – sikeresen képesek ellátni a reájuk bízott funkciókat. Azonban nem arra van szükség, hogy a közszféra átalakítása helyett egy új rendszert üzemeljünk be, a régi mellett, hanem az új szervezet számára csak és kizárólag azokat a feladatokat kell átadni, melyek hasznosak, és elégségesek az ország irányítása számára. A régi központokat ezután fel kell számolni és a helyét sóval behinteni, hogy később se legyen lehetőség azokat visszaállítani.

 

Az államapparátus átalakítása nem megy finom eszközökkel, egy ekkora szervezet racionális átalakítása csak áldozatok árán sikerülhet. A munkanélküliség réme azonban épp ellenkezőleg mutatkozik meg, nem ott, ahol megszüntetni kell a szervezeteket, Budapesten! A vidéki térségekbe áthelyezett tevékenység az adott térségben jelentős munkaerő kapacitás fölvételét jelenti, ezáltal a vidék lakossága – természetesen szemben a budapesti térséggel – munkahelyekben gazdagodik, csökkenhet a munkanélküliségi ráta.

 

 

2009.08.03.

 

(Üzenet a könyvelőknek!)

 

 

Fejlődéskényszerben a magyar vállalkozások – de ők ezt tudják-e?

 

Figyelő szemünket a magyar gazdaságra vetvén, meg kell állapítanunk; a helyzet katasztrofális! Nem csak azért, mert a politika egymást eszi, bár ez már sok országot döntött romlásba! Azért is, mert senki nem gondolja végig tetteinek következményét, csak a pillanatnyi problémára keres megoldást. Ez nyilván ugyanabból a helyzetből fakad, de az ostor éppúgy rossz eszköz, mint a zabostarisznya elvonása!

 

Természetesen nem veszem a bátorságot ahhoz, hogy kioktassam a politika és a gazdaságirányítás nagyjait, a helyes útirány, a követendő cselekedetek, esetleg erkölcsi normák bemutatásával!

 

Mindössze egy javaslatot teszek a könyvelői vállalkozások felé, mely módon tudnak, mint szolgáltató szervezet, javítani a helyzeten.

 

Alapvetően egy igen fontos tételt szeretnék kiemelni, ami roppantul triviális, de kevéssé hasznosul: a könyvelők gyakorlatilag teljes egészében átlátják, és kézben tartják a könyveltek adatait. Ez a tény jelenleg a vállalkozások döntő többségénél semmire sem használható, mivel az adók, a mérleg és eredmény-kimutatás számain túl, nem kerül sehol felhasználásra ez az információ tömeg. Vajon ennek így is kell maradnia? Dolgoznak, mint rabszolga – főleg az adófizetések és az elszámolási időszakok végén – és közben munkájuk nem hasznosul ott, ahol igen jó szolgálatot tehetne. Nem a mikro-vállalkozásokra gondolok, ahol néhány tételt kell lekönyvelni, és a cég vezetője jobban tud minden adatról, gazdasági eseményről, bár ezek a cégek is megérnek egy misét. Azokra a szervezetekre gondolok, akiknek számára az adatok bizonyos fajta feldolgozása igen hasznos volna, hiszen folyamatokat, trendeket igazolna számukra, illetve azokra, akik számára a fejlődés lényeges eleme az adatok kontrolált feldolgozása.

 

Közelebb menve a kérdéshez, vajon a könyveltek számára van e jelentősége a költségek felbontásának költség-nemre és költséghelyre? Szerintem azt sem tudják, mit takar e tétel, ugyanakkor, ha felmerül bizonyos eredményességi-szükségességi megfontolás igencsak bajban vannak. Vajon könyveltjeik közül hányan kérik az 5-ös számlaosztály megbontását? Miközben nyilván Önök sem erőltetik ennek a területnek a kiemelését, hiszen azt látják, amit én; értelmetlen energiapocsékolás, hiszen semmire sem használják a feldolgozott adatokat.

 

Közelítsünk az adatok hasznosítására más oldalról! Ne azt nézzük meg, hogy mire használják, vagy mire használható a jelenlegi adatsor, hanem azt vizsgáljuk meg, melyek azok a területek, ahol egy alaposan és körültekintően feldolgozott könyvelési munkát hasznosítani lehet, miként tudjuk ezt a munkát még egyszer-kétszer eladni?

 

Ha a könyvelők nem nyitnak bizonyos tevékenységek felé, akkor bizony lemaradnak a megbízásokért folytatott öldöklő küzdelemben, ugyanakkor könyveltjeik számára újabb tehertételt jelentő feladat keletkezik. Ebben az olvasatban úgy fest a dolog, hogy a fejlődés lehetőségétől esik el az a vállalkozás, akinek a könyvelője nem tud támogatást nyújtani az adatok megfelelő feldolgozottságával. Nem lesz képes ugyanis a következő szinten megerősödni az a szervezet, akinek az elvárások teljesítéséhez olyan mértékben kell bővítenie adminisztratív területét, hogy ezzel gyakorlatilag versenyképességét veszti el.

 

Mely feladatok várnak vállalkozóinkra?

 

Úgy gondolom röviden összefoglalva a „megfelelés” szóval lehet jellemezni a területet. Az ISO minősítés, vagy bármely minőségi státusz megszerzése elengedhetetlen az előre lépéshez. Ugyanakkor ezeknek a megszerzése adminisztrációs szerepkörök megjelenését és azok folyamatos végzését írják elő. Gondoljunk bele fejlődésképes vállalkozóink helyzetébe! Belevágnának a fejlesztésbe, ha tudják, hogy rosszul jönnek ki belőle? Ha kevesebb jövedelmük marad, miközben több lesz a munkájuk? Ugye nem! Nos, ugyanakkor azok, akik nem lépnek előbbre a minőségi tanúsítás és a hozzá kapcsolódó bizonyossági területeken, várhatóan visszaszorulnak a piacról, hiszen a globális gazdaság kereskedelmi-szolgáltató szervezetei rendelkeznek a szükséges rendszerekkel, és nem fognak tekintettel lenni semmire. Kérhetünk türelmi időt az EU feltételeinek alkalmazására, de ezt csak a jogszabályok területén kaphatjuk meg. A magyar vállalkozások produktumaira már belépésünk előtt sem volt szükség, csak elvétve, mára már ezt a kevés pozíciót is elvesztettük. Sem az agrárium, sem az ipar, sem a szolgáltatás nem tud olyant felmutatni, amire a hazai piacon lévő globalista vállalatok vevők volnának, hacsak nincs mögöttük az elvárt minőségtanúsítási rendszer.

 

Ki az, aki segíteni tud ebben? Csak az, akinek érdekében áll a vállalkozások fennmaradása, megerősödése! Ha a beszállítói, termelői kapcsolatok stabilak volnának, akkor igen erős volna az egymásra utaltság, de ez jelenleg nincs így hazánkban. Ma az alapanyag termelés és az alapszolgáltatások világát élik a magyar vállalkozók, a komplex, és összefonódott szolgáltatói-gyártói struktúra nem hazai találmány! Így aztán a kiszolgáltatott termelő érdekérvényesítési lehetősége egyenlő a nullával, ráadásul ebben az állapotban is akarják őket tartani, hiszen kinek lehet az érdeke egy erős, lobbyképes vállalkozói réteg kialakulása?

 

Maradnak tehát azok a tanácsadó-szolgáltató szervezetek, akik közvetlen érdekeltségüknek tudják be – praktikusan létezésük függ ettől – a magyar vállalkozói-szolgáltatói struktúra megerősödését. Rajtuk áll, vagy bukik, az ország gazdasági megerősödése, illetve a belső erőforrások eredményes, nyereséges hasznosítása.

 

De mit tudnak ők segíteni? Semmi ráhatásuk nincs a vállalkozók tevékenységére, ők csak a számlák és bizonylatok világában élnek, számukra egyetlen feladat van: időben kipréselni a vállalkozóból a bizonylatokat, hogy a határidőket be tudják tartani. Nos, ez a jelenlegi állapot, valóban. De: „mi dolgunk a világon? Küzdeni erőnk szerint, …”! Ne várjunk arra, hogy a helyzet majd csak jobbra fordul, esetleg a szomszéd könyvelő kiesik a csatasorból! Ragadjuk magunkhoz a kezdeményezést, hiszen mi látjuk a számok alapján igazán mire is képes a vállalkozás! A vállalkozás vezetője, aki többnyire a szakma kiváló ismerője, nem készült fel azokból a területekből, melyek a könyvelők kezében vannak! Látja vajon a vállalkozásának gazdaságilag érzékeny területeit? Talán igen, de többnyire nem! Annyit tud, hogy egyes területek problematikusabbak, míg máshol egyszerűbben kezelhető a helyzet.

 

Ha a könyvelő elkezdi a vállalkozás tevékenységét komplexen könyvelni, ha minden szám belekerül a vállalat költségvetési mátrixába a maga helyén, ha nem csak egy dimenzió jelenik meg az elszámolásban, ha a folyamatokat megjelenítjük, nos, ez vajon mekkora többletmunkát okoz a könyvelésben? Ugyanakkor olyan vezetési információt biztosíthatunk általa, amelynek felhasználásával a vállalkozót meg tudjuk indítani a fejlődés minőségi irányába is! Látva a költségek és bevételek keletkezésének helyét és területét, racionális döntésekhez tudjuk segíteni vállalkozónkat.

 

De menjünk még tovább! Ha már működtetjük a vezetői információs rendszert, akkor mekkora lépést kell tennünk, hogy az ISO minősítést is megszereztessük vállalkozónkkal? Hatalmasat, ha a minősítést egy független harmadik fél végzi! Nem azért, mert a kapcsolat a minősítési paramétereket enyhítené, vagy egyszerűsítené! Azért, mert egy sor adat feldolgozását a minősítő rendszerben a könyveléstől függetlenül fogják végezni! A minősítő cégek örömmel veszik a könyvelők szerepvállalását, hiszen külső szervezet lévén, az adatok megbízhatóságát erősítik, de azért is, mivel a könyvelő cégeit be tudják vonni a szolgáltatási körbe! Tegyük hát meg azt a lépést is, hogy a minősítő cégekkel kapcsolatba lépünk – esetleg minősítő jogosítványt szerzünk – és a minőségtanúsítás területén is előbbre segítjük vállalkozásainkat.

 

A negyedik terület kapcsolódik az előzőhöz, ugyanakkor független is attól. A belső ellenőrzés feladatrendszere, illetve a jogszabályi trend figyelembe vételével látnunk kell, hogy az évtizedes „csipkerózsika” álomból felébredőben van a szakterület. A költségvetés számára immáron kötelező, de ha a minőségirányítás oldaláról nézünk e tevékenységre, akkor már a vállalatok számára is! Az Uniós vállalatok 71 %-a (Anglia és Dánia 80%) rendelkezik belső ellenőrzéssel, miközben a magyarországi helyzet 50 % alatti értéket mutat, de csak azért, mert a multiknál ez az érték 90 % fölött van. Az összevetésből az jön ki, hogy a nem multinacionális gyökerű vállalatoknál nincs belső ellenőrzés!

 

Lehet-e a könyvelő cég a belső ellenőre a vállalkozásnak? Igen is, meg nem is! Nem lehet, hiszen a könyvelés tevékenysége éppúgy az ellenőrzés része, mint az okmányok megfelelősége, ugyanakkor a már jelzett rálátás miatt jelentős előkészítő munkával segítheti a vállalkozót a pozitív ellenőri megállapítás kiadásához. Ha a számlák alaki-tartalmi megfelelősége valós ellenőrzést is jelent a könyvelés során, akkor egy kontrolmechanizmus működéseként értékelhetjük a belső ellenőrzés szemszögéből. Nyilvánvaló, ha a könyvelő nem engedi tovább a hiányos számlákat a rendszerben, akkor azok csak azután jelennek meg a nyilvántartásban, ha már megfelelnek az elvárásoknak. Természetesen a rendszerhez itt is szükség van egy külső független szerepvállalóra, miként a minőségtanúsítás területén, de a könyvelő által szervezett belső ellenőr egyrészt a megfelelő helyen kap információt, ugyanakkor a nagy számok törvénye alapján kedvezőbb árakat is tud elérni könyveltje számára.

 

Nos, az itt leírtak egy hatalmas küzdelem vízióját vetíti elénk. Komoly ellenállás várható ezen a téren egyrészt ez iromány elolvasása után, magáról az állításokról is, épp az érintettek köréből! Nem divat ugyanis ma a magyar valóság show-ban csak úgy megállapítani valamit, kellő politikai, mediális támogatottság nélkül! Ha mégis sikerülne szakmai vitát generálni általa, állok elébe, vitatkozzunk, de legalább már mozdítsuk ki a pocsolyából az ország szekerét!

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gondolom58.blog.hu/api/trackback/id/tr662263664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Ani- 2010.09.02. 23:37:19

1990-ben elvégeztem egy Kft alapítása egyszerűsített kettős könyvvitellel című féléves tanfolyamot. Aztán saját vállalkozásom volt, amit persze nem én könyveltem. Azóta sem értek hozzá! Sajnálom a könyvelőket, nem elég naprakésznek lenniük, úgy kell gondolkodniuk, hogy az a megrendelőiknek is jó legyen, és az adóhatóságnak is megfeleljen. Ugye tudod, miről beszélek? Sajnos az ország rendberakását már itt kéne kezdeni! A becsületes adózás sok mindent megoldana. Ahhoz viszont megfelelő adótörvények kellenének, megfelelő fizetések, élhető szabályok élhető országban. Például: Szegény könyvelő, ha mázlista nem kap infarktust a sok ügyeskedéstől, hogy mit hová soroljon, hol lehet elszámolni stb. A szerencsétlen vállalkozó szintén haldoklik a stressztől, mert nem tudja számlával, vagy éppen anélkül, mit hogyan tegyen, hogy ne menjen csődbe. És itt van a vásárló, vagy megrendelő, aki elvárja a vállalkozótól az olcsó munkát, árut, mert minimálbérből él, amit annak folyósítanék holtáig, aki kitalálta. Éljen belőle ő, amiből még tisztességesen halni sem lehet! Egyszóval ha odafönt kevesebbet lopnának, akkor nem kényszerülne a nép lopásra, csúnyán fogalmaztam, de sajna nem lehet virágnyelven. Divat sok mindenre mondani, hogy magyar mentalitás, ha esetleg az is, egy emberöltő kell ennek a helyzetnek a megváltoztatására, mert gyermekeink már másképp látják, tanulják. Gyorsabb sikert könyvelhetne el az állam, ha a vezetők úgy állnának hozzá ahogy azt kell, és amire felesküdtek. Bocsánat a kitérőért és a hosszú kommentért, újfent nagyon tetszett az írásod.

ildsisy 2010.09.09. 09:14:43

@-Ani-: Teljesen igazad van!!!

Endru · http://herbon.hu 2014.07.15. 10:52:41

2014 nyara!
Nem mondom messiásnak magam, de azért valamit tudhattam 2006 során a jövőről!!! :)
Ugyanakkor bár nem vagyok híve az összeesküvés elméleteknek, azért valami háttérhatalom tuti, hogy támad minket. Azok az események, melyeket megélünk a gazdaságunk kapcsán, teljesen elrugaszkodtak a reálfolyamatoktól, és mindössze azt állapíthatjuk meg, hogy ennek a kis országnak akkora ellenségei vannak, ami már viccnek is szomorú! Ha olyan államok, melyeknek több nagyvárosa is népesebb mint, a mi kis hazánk egésze, több fegyverrel is reánk támadnak - néha összehangoltan, néha szerencsére egymástól függetlenül - az minősíti a helyzetet; nem erről, vagy arról van szó, hanem az elpusztításunkról! Játszadoznak velünk, mint macska az egérrel, néha jobban meghúzzák, néha kieresztik, de a végső szándék teljességgel lekövethető! Nem akarnak bennünket sehol a földön megtűrni! Még az egyharmadra zsugorodott nyomorult kis országunkat sem!
süti beállítások módosítása